Δευτέρα, 5 Ιανουαρίου 2009

Οι πέντε θανάσιμοι παραλογισμοί του ανθρώπου

Από http://www.geocities.com/polit2006/index.htm

ΠΟΣΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΑΝΤΕΞΕΙΣ ; ( Φ. Νίτσε )

- Αισθάνεσαι ότι δεν «ταιριάζεις» με τον κόσμο όπου γεννήθηκες ;
- Αισθάνεσαι ότι κανείς δεν σε καταλαβαίνει ;
- Αισθάνεσαι λιγότερο ευτυχής από τους άλλους ;
- Σε κουράζουν οι κοινωνικές συναναστροφές ;
- Έχεις λίγους φίλους ;
- Σε έχει χαρακτηρίσει κανείς «ντροπαλό» ;

Εάν ένα από αυτά συμβαίνει δεν είσαι ο μέσος άνθρωπος . Ίσως είσαι κατώτερος από τον μέσο άνθρωπο , ίσως ανώτερος .
Εάν είσαι ανώτερος , έχεις διαισθανθεί τους τέσσερις θανάσιμους παραλογισμούς του ανθρώπου και αυτός είναι ο λόγος που έχεις αυτά τα συμπτώματα . Τους έχεις διαισθανθεί αλλά δεν τους έχεις δεί καθαρά . Κανείς δεν μιλά γι’ αυτούς . Πρέπει να τους ανακαλύψεις ψάχνοντας στα τυφλά και αυτό είναι πολύ δύσκολο .
Για να μην ταλαιπωρείσαι στο μακρύ και δύσκολο μονοπάτι της αναζήτησης μάθε τους λοιπόν από κάποιον που μπόρεσε να διανύσει αυτό το μονοπάτι και θέλει να μοιραστεί με τους άλλους τις ανακαλύψεις του .

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΛΑΣΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ

1) Προτιμά την ατομική ιδιοκτησία ενώ η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ θα τον είχε απαλλάξει από πλήθος προβλημάτων .
2) Πολλαπλασιάζεται με τόσο ταχύ ρυθμό ώστε ο υπερπληθυσμός να κοντεύει να γίνει αιτία της εξαφάνισης του ανθρώπου .
3) Επεκτείνεται και κατοικεί σε μέρη για τα οποία δεν είναι φτιαγμένο το σώμα του και αυτό τον υποχρεώνει να είναι συνέχεια σε πόλεμο με το φυσικό περιβάλλον .
4) Θεωρεί ( αφού είναι το εξυπνότερο πλάσμα στον πλανήτη ) ότι έχει δικαίωμα να χρησιμοποιεί τα πάντα για δικό του όφελος και δεν αντέχει να παραδεχθεί ότι σκοπός του είναι να δημιουργήσει ένα άλλο πλάσμα ανώτερο από τον άνθρωπο .
5) Αναζητά την ευτυχία στην κατανάλωση υλικών αγαθών ενώ αυτή κρύβεται στον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΧΡΟΝΟ και σε ό,τι γεννά ο ελεύθερος χρόνος : τη γνώση , την φιλοσοφία , τις ανθρώπινες σχέσεις .

Για όποιον δεν κατάλαβε ήδη τι εννοώ , εξηγώ παρακάτω :

1) Ο παραλογισμός της ατομικής ιδιοκτησίας είναι πολύ φανερός και κάποιοι ήδη από τα αρχαία χρόνια τον είχαν αντιληφθεί .
Οι πιο πολλοί θεωρούν φυσιολογικό το να κατέχουν οι γονείς ακίνητη περιουσία (γή και σπίτια ) , να την κληρονομούν στα παιδιά τους , αυτά να την πουλάνε για να αγοράσουν ακίνητη περιουσία κάπου αλλού κλπ .
Κάποιοι , στον 20ο αιώνα , πειραματίσθηκαν με την κοινοκτημοσύνη : Όλοι μαζί δουλεύουμε στο ίδιο χωράφι και στο τέλος μοιράζουμε σε ίσα μερίδια τα κέρδη .
Αυτό το μοντέλο όμως είχε σοβαρά μειονεκτήματα :
- - Σε ανάγκαζε να δουλεύεις μαζί με ανθρώπους χωρίς να σε ρωτά αν σου είναι συμπαθείς .
- - Και ο τεμπέλης και ο εργατικός έπαιρναν ίδιο μερίδιο από τα κέρδη .

Κανείς δεν πειραματίσθηκε με την ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ :
- - Τα χωράφια και τα σπίτια ανήκουν στην κοινωνία .
- - Όλα τα χωράφια είναι ίδια σε έκταση (αρκετή για τη συντήρηση ενός ανθρώπου ) και όλα τα σπίτια περίπου ίδια .
- - Το σπίτι βρίσκεται μέσα στο χωράφι .
- - Η κοινωνία ΔΑΝΕΙΖΕΙ το σύμπλεγμα σπίτι-χωράφι στον άνθρωπο μόλις αυτός γεννηθεί .
- - Ο (προσωρινός ) κάτοχος της ακίνητης περιουσίας δεν έχει δικαίωμα να την καταστρέψει , να την πουλήσει , να την δανείσει , να την ενοικιάσει .
- - Για όσο καιρό ο άνθρωπος ασχολείται με κάτι άλλο , εκτός από τη γεωργία , το χωράφι δανείζεται σε άλλον καλλιεργητή ( που επιλέγει η κοινωνία ).
- - Η κοινωνία παίρνει πίσω το σύμπλεγμα σπίτι-χωράφι μόλις ο άνθρωπος πεθάνει ( για να το δώσει σε κάποιον άλλον που θα γεννηθεί στο εγγύς μέλλον ) .

Τα πλεονεκτήματα που έχει η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ :
- - Κανείς δεν χρειάζεται να ανησυχεί για να «εξασφαλίσει» τα παιδιά του .
- - Δεν υπάρχουν υπερβολικά πλούσιοι ούτε υπερβολικά πτωχοί .
- - Μπορείς να διαλέξεις εάν (και ποιόν ) θα έχεις συνεργάτη στην καλλιέργεια του χωραφιού .
- - Ο εργατικός παράγει ( και απολαμβάνει ! ) περισσότερα από τον τεμπέλη .
- - Δεν χρειάζονται έξοδα για δικηγόρους και συμβολαιογράφους .
- - Όλα τα σπίτια και χωράφια είναι περίπου ίδιας ποιότητας ενώ σήμερα υπάρχουν και καλά σπίτια αλλά και σπίτια-δολοφόνοι .
- - Σήμερα ο ιδιοκτήτης έχει το δικαίωμα (από τους γραπτούς νόμους ) να καταστρέψει το χωράφι του ενώ σύμφωνα με τους άγραφους νόμους δεν έχει αυτό το δικαίωμα γιατί αυτό το χωράφι θα θρέψει και τις επόμενες γενεές . Στην Κοινωνική Ιδιοκτησία δεν υπάρχει αυτή η σύγκρουση .
- - Η ατομική ιδιοκτησία εισάγει το παράδοξο ο άνθρωπος να κατέχει και να εξουσιάζει απόλυτα κάτι που δεν το έφτιαξε ο ίδιος , υπήρχε πολύ πρίν από αυτόν και θα υπάρχει για πολύ χρόνο μετά από αυτόν . Η Κοινωνική Ιδιοκτησία καταργεί αυτό το παράδοξο .
- - Οι πρόγονοί μας θυσιάστηκαν για να διώξουν από αυτή τη γή τους τούρκους και το καθεστώς ατομικής ιδιοκτησίας μας επιτρέπει να την ξαναπουλήσουμε στους τούρκους !


2) 2) Πολλοί θεωρούν αυτονόητο δικαίωμά τους να κάνουν ΟΣΑ παιδιά θέλουν και ΟΠΟΤΕ θέλουν .
ΠΑΡΑΛΟΓΟ !
Έστω ότι εγώ κάνω 10 παιδιά και όλοι οι άλλοι από 2 . Για να βρούν καλλιεργήσιμη γή τα 8 από τα παιδιά μου θα πρέπει να κόψουν κάποιο δάσος και αυτό θα αλλάξει το κλίμα για όλους τους άλλους σε όλο τον πλανήτη ( τώρα και στο μέλλον ) .
Η κοινωνία λοιπόν θα πρέπει να αποφασίζει πότε και πόσα παιδιά θα αποκτήσει ο καθένας γιατί αυτή τελικά θα πληρώσει τις συνέπειες .

Πολλοί μιλούν για υπερπληθυσμό αλλά κανείς δεν έχει το θάρρος να απαντήσει στο ερώτημα «Πόσοι άνθρωποι χωράνε στη Γή ;» ( http://www.geocities.com/laloslal/population.html ) .

Πολλοί θεωρούν αυτονόητο ότι έχουν δικαίωμα να κάνουν παιδιά όσα και οι υπόλοιποι .
ΠΑΡΑΛΟΓΟ !
Εάν οι γονείς πάσχουν από κάποια ψυχική ή σωματική ασθένεια η κοινωνία δικαιούται να υποθέσει ότι και τα παιδιά θα είναι έτσι . Ποιος θα πληρώσει τις συνέπειες ;
Εάν τα παιδιά είναι εγκληματίες η κοινωνία θα τα υποστεί .
Κάποτε οι γονείς θα πεθάνουν . Εάν τα παιδιά έχουν κάποια σοβαρή ασθένεια ποιος θα τα συντηρεί ; Η κοινωνία φυσικά .
Η κοινωνία λοιπόν έχει δικαίωμα να απαγορεύει την τεκνοποίηση σε κάποιους εάν κρίνει ότι αυτό θα την βλάψει .


3) Ο τρίτος παραλογισμός είναι πολύ πιο δύσκολος στον εντοπισμό του . Πάρα πολλοί θεωρούν αυτονόητο ότι ο άνθρωπος καλώς κατοικεί στα Δέλτα των ποταμών , στη Σιβηρία , στις όχθες ποταμών και χειμάρρων .
ΠΑΡΑΛΟΓΟ !
- - Σε θερμές και υγρές περιοχές υπάρχουν κουνούπια . Ή θα πρέπει να ψεκάζουμε συνέχεια ( οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος ) ή δεν θα ψεκάζουμε και θα υποστούμε τις συνέπειες της ελονοσίας .
- - Στα παγωμένα μέρη ή θα ξοδέψουμε πολύτιμο πετρέλαιο για θέρμανση ή θα καταστρέψουμε τα δάση για να εξασφαλίσουμε καυσόξυλα .
- - Στις όχθες ποταμών και χειμάρρων χρειάζονται ακριβά αντιπλημμυρικά έργα ( και πάλι η ασφάλεια δεν είναι εγγυημένη ) .
- - Στις σαθρές πλαγιές υπάρχει ο κίνδυνος της κατολίσθησης .
- - Κοντά σε ηφαίστεια υπάρχουν οι γνωστοί σε όλους κίνδυνοι .

Βλέπω ανθρώπους , σαν υπνωτισμένοι , να ξοδεύουν τους κόπους μιας ζωής για να χτίσουν καινούργιο σπίτι στο μέρος όπου γεννήθηκαν και μεγάλωσαν .
Ξύπνα άνθρωπε !
Προτού χτίσεις το σπίτι σου σκέψου :
- - Πραγματικά μου αρέσει αυτό το μέρος ;
- - Μήπως θα ήμουν πιο ευτυχής αν είχα γεννηθεί κάπου άλλού ;
- - Μήπως οι κόποι μιας ζωής είναι εδώ εκτεθειμένοι σε υπερβολικά μεγάλους κινδύνους ;

Προτού εμφανισθεί ο άνθρωπος η φύση είχε στρώσει ένα υπέροχο φυτικό χαλί σε οποιοδήποτε μέρος υπήρχε νερό . Δεν μου φαίνεται σωστό να καταστρέφει ο άνθρωπος το φυτικό χαλί . Με απλά τεχνολογικά μέσα μπορούν σήμερα ξηρές παραθαλάσσιες περιοχές να κατοικηθούν , να ποτισθούν ( με αφαλατωμένο νερό ) , να βλαστήσουν και τελικά ο άνθρωπος να ΠΡΟΣΘΕΣΕΙ και άλλο φυτικό χαλί ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΡΩΤΑ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ . Έτσι ο άνθρωπος θα μεγαλώσει και την ομορφιά και την πολυπλοκότητα του πλανήτη αντί να τις μειώνει .


4) 4) Ο τέταρτος παραλογισμός είναι ο πιο δύσκολος στον εντοπισμό . Όλοι οι άνθρωποι θεωρούν απόλυτα φυσιολογικό το να εργάζεται κάποιος για την μακροημέρευση της ανθρωπότητας . Οι φυσικοί πόροι της Γής μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το καλό του ανθρώπου . Ακατοίκητοι πλανήτες μπορούν να τροποποιηθούν ώστε να επεκταθεί εκεί το ανθρώπινο γένος .
ΠΑΡΑΛΟΓΟ !
Ο μέχρι τώρα κανόνας ήταν ότι τα είδη ζωής κάποια στιγμή ή απλώς εξαφανίζονται ή εξαφανίζονται αφού πρώτα δημιουργήσουν ( με τη Δαρβίνεια Εξέλιξη ) ένα τελειότερο πλάσμα .
Ο άνθρωπος είναι το μόνο πλάσμα που αρνείται να εξαφανισθεί και αρνείται να δημιουργήσει ένα εξυπνότερο πλάσμα .
Γιατί ; Υπάρχει λόγος να εξαιρεθούμε από τον κανόνα ; Ίσως επειδή είμαστε ευφυείς ; Μα δεν είμαστε ΤΟ ΠΙΟ ΕΥΦΥΕΣ πλάσμα που μπορεί να υπάρξει ! Γιατί να εμποδίσουμε τη δημιουργία κάτι καλύτερου από εμάς ;

Όποιος είναι γενναίος και αντέχει να κοιτάξει την αλήθεια κατάματα , θα δεί ότι ο άνθρωπος είναι πλάσμα περιορισμένων δυνατοτήτων . Έχασε τα μεγάλα δόντια και νύχια , το τρίχωμα , τους μύες για να μπορέσει να αναπτύξει εγκέφαλο αλλά αυτός ο εγκέφαλος το μόνο που κατόρθωσε ήταν να δημιουργήσει τον λόγο (προφορικό και γραπτό ) . Αντί να έχει την σιδερένια λογική που θα περιμέναμε από ένα έξυπνο πλάσμα , ο άνθρωπος είναι έρμαιο θρησκειών , ενστίκτων , Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και κατασκευασμένων πολιτικών «ηγετών» .
Ο άνθρωπος είναι , χωρικά και χρονικά , μια ασήμαντη οντότητα στο Σύμπαν . Το μόνο που θα μπορούσε να δώσει αξία στην ύπαρξή μας είναι η προσπάθεια να δημιουργήσουμε κάτι ευφυέστερο από εμάς .

Προσέξτε τους ψυχικά ασθενείς : Συνήθως πίσω από κάθε ψυχική ασθένεια κρύβεται η ιδέα ότι ο ασθενής είναι το κέντρο του Σύμπαντος . Ο καταθλιπτικός λέει «Ο Θεός θα καταστρέψει τον κόσμο για τις δικές μου αμαρτίες !» (Είναι τόσο σημαντική προσωπικότητα που ο Θεός θα ασχοληθεί ιδιαίτερα μαζί του ! ) . Ο μανιακός πιστεύει ότι είναι βασιλιάς , ακαταμάχητος καρδιοκατακτητής , υπέροχος τραγουδιστής . Στην παρανοϊκή σχιζοφρένεια ο ασθενής πιστεύει ότι οι άλλοι του κάνουν μάγια ( είναι τόσο σπουδαίος ώστε όλοι οι άλλοι τον φθονούν και ασχολούνται μαζί του ! ) . Ο ζηλιάρης σύζυγος που σκοτώνει τη γυναίκα του επειδή τον απάτησε δεν μπορεί να συμβιβαστεί με την ιδέα ότι είναι ένας από τα εκατομμύρια των ηττημένων στη ζωή . Θέλει οπωσδήποτε να είναι στους νικητές , στην κορυφή , στο κέντρο . Σ’ αυτούς που αγαπήθηκαν πολύ και δεν προδόθηκαν ποτέ . Δεν καταλαβαίνει ότι ακριβώς αυτή η υπερβολική επιθυμία να είναι νικητής τον ρίχνει στο στρατόπεδο των ηττημένων .

Κοιτάξτε τους καθημερινούς παραλογισμούς που ξεκινούν από την ιδέα ότι ο άνθρωπος είναι πλάσμα μεγάλης αξίας :
- - Θρησκεία : Όλες οι θρησκείες βασίζονται στην ιδέα ότι ο άνθρωπος είναι τόσο σπουδαίο πλάσμα ώστε αξίζει ένας θεός να ασχοληθεί μαζί του .
- - Έξοδα βάπτισης : Γλέντια , μπομπονιέρες , ρούχα , προσκλήσεις … Τι κάνετε άνθρωποι ; Η πιθανότητα να γίνει κάτι σπουδαίο αυτό το μωρό είναι λιγότερο από ένα στα χίλια . Γιατί τόση φασαρία ;
- - Έξοδα κηδείας : Φέρετρα , τάφοι , στεφάνια , μνημόσυνα … Τι κάνετε άνθρωποι ; Το καλύτερο μνημόσυνο του νεκρού είναι τα ίδια του τα έργα . Αν δεν έκανε κάτι σπουδαίο τον έχουν ξεχάσει όλοι πρίν καν πεθάνει . Ποιος ο λόγος να αναστατώνετε την Φύση (κοπή δένδρων και μαρμάρων ) για να τυλίξετε ένα άχρηστο νεκρό κορμί ;
- - Έξοδα γάμου : Νυφικά , γλέντια , εκκλησίες , λουλούδια , δώρα … Τι κάνετε άνθρωποι ; Ποιοι νομίζετε ότι είστε για να δικαιούστε να αναστατώνετε την Φύση με την κατανάλωση ; Γιατί αυτοδιαφημίζεστε προτού παράγετε έργο ; Αντέξτε 10 χρόνια μαζί , κάντε μια ευτυχισμένη οικογένεια και τότε καλέστε μερικούς φίλους και πείτε «Σας κερνάμε ένα γεύμα για να γιορτάσουμε το ότι τα πρώτα 10 χρόνια τα πήγαμε καλά» . Είδατε ποτέ ιδιωτική εταιρεία να σπαταλά χρήμα για να γιορτάσει την ίδρυσή της ;

Ο τέταρτος παραλογισμός , όπως είπα , είναι ο πιο δύσκολος στον εντοπισμό . Ο Φ. Νίτσε μιλώντας για τον Υπεράνθρωπο μόλις που άγγιξε το θέμα χωρίς να καταλάβει την έκτασή του . Ο Πλάτων στην «Πολιτεία» του επίσης άγγιξε το θέμα του ποιοι έχουν δικαίωμα στην τεκνοποίηση .
Εάν ο άνθρωπος μπορούσε να δεί τον τέταρτο παραλογισμό , θα ήταν πολύ εύκολο να δεί και τους προηγούμενους τρείς .

5) Λίγοι είναι αυτοί που θεωρούν τον ελεύθερο χρόνο πηγή ευτυχίας . Οι περισσότεροι θεωρούν ότι η ευτυχία βρίσκεται στο καροτσάκι του σούπερ-μάρκετ ! Αυτοκίνητα , σπίτια , πολυτελή φαγητά και ποτά , τηλεοράσεις , είναι τα σύμβολα της ευτυχίας . Ο σοφός άνθρωπος όμως γνωρίζει ότι το μόνο υλικό αγαθό που χρειαζόμαστε είναι το νερό . Όποιος έχει νερό μπορεί να παράγει και την λιτή τροφή του και εκεί σταματούν οι υλικές ανάγκες του . Τον υπόλοιπο χρόνο του τον διαθέτει για τη γνώση , τη φιλοσοφία και τη συζήτηση . Πολλοί έχουν υλικά αγαθά αλλά ευτυχισμένοι δεν είναι γιατί δεν έχουν φιλοσοφήσει . Η φιλοσοφία είναι το σκοινί που δένει το πλοίο στο λιμάνι . Χωρίς φιλοσοφία ο άνθρωπος άγεται και φέρεται από τα κύματα της ζωής και πάει μια στα ύψη της ευτυχίας και μια στα μαύρα βάθη της δυστυχίας . Ο φιλόσοφος ούτε χαίρεται υπερβολικά , ούτε λυπάται υπερβολικά γιατί γνωρίζει ότι τα μεν ευχάριστα δεν διαρκούν αιώνια , ενώ δυσάρεστα θεωρούνται συνήθως όλα αυτά που πληγώνουν τον ζωώδη εγωϊσμό μας .
Ίσως υπάρχουν και άλλοι παραλογισμοί . Ίσως κάποιος άλλος τους ανακαλύψει στο μέλλον . Εγώ αυτούς μόνο ανακάλυψα και ευχήθηκα να τους είχα ανακαλύψει όταν ήμουν 18 ετών . Πολύ διαφορετική θα ήταν η πορεία μου . Για να μην χάσει και άλλος πολύτιμα χρόνια αναζήτησης τους ανακοινώνω για να ωφεληθεί όποιος μπορεί

Δεν υπάρχουν σχόλια: