Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου 2012

Χρήστου Τσολάκη: Η γλώσσα διδάσκει ελευθερία και δημοκρατία



Αναρτήθηκε από: Βελίκης Ιωάννης, Ψυχολόγος PhD, τηλ. 6932683468


ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΓΟΝΕΙΣ
 πριν λίγες μέρες έγινε το μνημόσυνο του μεγάλου δάσκαλου Χρήστου Τσολάκη, ο οποίος ήταν ένας από τους σημαντικούς δασκάλους στο χώρο των παιδαγωγικών και στον τομέα της γλώσσας.  Όταν ο Τσολάκης μιλούσε για τη γλώσσα όλα μετά ήταν αλλιώς.  Οι λέξεις και το περιεχόμενο, οι ήχοι και οι ντοπιολαλιές όλα με σημασία κουβαλώντας αξίες. Είχαμε την τύχη  τον Ιούνιο να κάνει μία διάλεξη στο σχολειό μας (ήταν η τελευταία του) και παρ’όλο που ήταν άρρωστος ,όσοι παρευρέθηκαν πήραν μία γεύση για το τι σημαίνει Χρήστος Τσολάκης (για εμάς ισχύει ο ενεστώτας). Ξεκίνησε την ομιλία  του με το:
«Γλώσσα είμαι εγώ
Γλώσσα είσαι εσύ. Γλώσσα είναι ο κόσμος. Γλώσσα είναι ότι κάνει ο κόσμος.
Γλώσσα δεν είναι καθώς φαντάζονται κάποιοι αράδιασμα από λέξεις  τύπους και κανόνες, όπως αναγράφονται σε λεξικά αλλά και γραμματικές....παρά η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου κύμα ζωής, άνοιγμα και επαφή ψυχών, ανταλλαγή συναισθημάτων και σκέψεων μέσα σε μια συνομιλία, ερώτηση και απόκριση, άρνηση και κατάφαση, προσταγή, απαγόρευση και παράκληση, μικροεπεισόδια, πεζότητες και ταπεινότητες της καθημερινής ζωής και έξαρση και κατάνυξη, τραγούδι και κλάμα, χαρά και καημός, ζωή, σκέψη, ενατένιση της μοίρας και φιλοσοφία.  Είναι   γλώσσα ατομική και ομαδική. Γλώσσα είναι ολόκληρος λαός... « Μανώλης Τριανταφυλλίδης» και συνέχισε ο δάσκαλος  με το:
η γλώσσα διδάσκει ελευθερία και δημοκρατία.
 Το σπίτι και το σχολείο δεν πρέπει να μιλάει στο παιδί για τη γλώσσα. Πρέπει να του προσφέρει γλώσσα, εννοώντας  εικόνες συναισθήματα περιβάλλον έκφρασης και δημιουργίας. Από τη μήτρα εκπαιδεύεται ο άνθρωπος και αυτή η εκπαίδευση πρέπει να γίνεται με μέσο τη χαρά και την αγάπη.  Μέσα στη φόρμα των λέξεων γεννιέται η σκέψη  και πρέπει να δίνοται πολλές ευκαιρίες στούς καινούριους ανθρώπους που μαθαίνουν, να ανακαλύπτουν τις λέξεις και να βάζουν περιεχόμενο με συνειδητότητα.
Οι παππούδες και οι γιαγιάδες και γενικά το πλούσιο από ανθρώπους  περιβάλλον, πλουτίζει  τον εγκέφαλο του παιδιού, καθώς όλες αυτές οι εμπειρίες  δημιουργούν περισσότερες συνάψεις (νευροφυσιολογία εγκεφάλου). Επίσης αυτό που τονίζει πολύ ο Τσολάκης είναι για την επαφή με τη φύση γιατί η φύση είναι ο καλύτερος οδηγός για τη γλώσσα, μέσω της παρατήρησης (πολύ σημαντική δεξιότητα που πρέπει να καλλιεργείται).
Μίλησε πολύ ο μεγάλος αυτός δάσκαλος και ότι είπε τότε και ότι άκουσα τις πολλές φορές που είχα την τύχη να  τον συναντήσω στη ζωή μου, είναι βαθιά χαραγμένο μέσα μου.  Για  εμάς εδώ, στο Σχολειό της Φύσης,  ο Χρήστος Τσολάκης , ο μεγάλος αυτός δάσκαλος υπάρχει και εμπνέει μέσα από το έργο του και μας κατευθύνει μέσα από το πως έζησε, αποδεικνύοντας ότι διδάσκουμε με τα έργα και όχι με τα λόγια.  Νιώθουμε τυχεροί που τον συναντήσαμε και που μίλησε στο σχολείο μας.
Αν είχαμε περισσότερους τέτοιους δασκάλους και αν η πολιτεία μας επέλεγε αυτούς για να κατευθύνουν την εκπαίδευση  στη χώρα μας τα πράγματα θα ήταν αλλιώς. Είχαμε και έχουμε τη δυνατότητα να είμαστε άξιοι της ιστορίας  μας και του ευλογημένου τόπου που ζούμε, αλλά δυστυχώς επιλέγουμε λάθος τρόπους και ανθρώπους. Και η ζωή δε σε επιβραβεύει γι’ αυτό που θα μπορούσες να κάνεις, αλλά γι’ αυτό που έκανες. 
                      Με πολύ αγάπη για τον δάσκαλο με εκτίμηση προς όλους εσάς Βέτα Γεωργιάδου
Υ.Γ. Μπορείτε να δείτε στο youtybe την εκπομπή Χρήστος Τσολάκης-Βίκυ Φλέσσα. Είναι ότι καλύτερο για τον ορισμό του δασκάλου και δάσκαλοι είστε και εσείς οι γονείς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: